Πάνω από τους αιθέρες της Θεσσαλονίκης αναμένεται να πραγματοποιηθεί σε λίγες ημέρες η παρθενική πτήση ακόμη ενός ιστορικού αεροσκάφους της Πολεμικής Αεροπορίας, που ανακατασκευάστηκε από το «μηδέν» κι επανήλθε σε πτήσιμη κατάσταση. Πρόκειται για το θρυλικό HARVARD.
Του Χρήστου Μαζανίτη
Ακόμη ένα ιστορικό αεροπλάνο της Πολεμικής Αεροπορίας αναβιώνει και βρίσκεται ξανά στους αιθέρες, σχεδόν 60 χρόνια μετά.
Το θρυλικό North American T-6 Texan Ι/ HARVARD βρίσκεται ξανά στους αιθέρες, χάρη στην πρωτοβουλία από το κοινωφελές Ίδρυμα «ΙΚΑΡΟΣ».
Όπως και με το SPITFIRE έτσι και με το HARVARD η πλήρη και ενδελεχή αποκατάστασή του πραγματοποιήθηκε στο αεροδρόμιο του Biggin Hill στο Ηνωμένο Βασίλειο.
Στις 24 Οκτωβρίου, παρουσία του Αρχηγού ΓΕΝ Αντιπτέραρχου Δημοσθένη Γρηγοριάδη πραγματοποιήθηκε η παρθενική του – δοκιμαστική πτήση στην αεροπορική βάση στο ΤΑΤΟΪ και στις 10 Νοεμβρίου αναμένεται να πετάξει για πρώτη φορά, μαζί με το SPITFIRE σε ειδική εκδήλωση που θα έχουν όλοι όσοι βρεθούν στην Θεσσαλονίκη την ευκαιρία να θαυμάσουν.
Η ανακατασκευή του συγκεκριμένου αεροσκάφους προχώρησε μετάτην επιλογή ενός αεροπλάνου εκ των τριών Harvard που διαθέτει η ελληνική ΠΑ στην αεροπορική βάση της Δεκέλειας.
Το συγκεκριμένο Αεροσκάφος AT-6D Texan κατασκευής εργοστασίου North American έχει έτος κατασκευής το 1942 με αριθμό Σειράς 42-3927. Ανακατασκευάσθηκε το 1949 σε T-6G με αριθμό Σειράς 49-3424 και αριθμό κατασκευής 168-548.
Παρελήφθη από την αμερικανική Πολεμική Αεροπορία – USAF μέσο MDAP στις 25 Απριλίου 1958 και απεσύρθη από υπηρεσία το 1969. Από τo 1983 έως το 1992 το αεροσκάφος βρίσκονταν στη Σχολή Πολέμου Αεροπορίας (ΣΠΑ). Το Μάρτιο του 1993 δόθηκε στο Μουσείο ΠΑ όπου και εκτίθετο. Το αεροσκάφος φέρει κινητήρα Pratt & Whitney R-1830 με αριθμό Σειράς 104513.
Η Πολεμική Αεροπορία χρησιμοποίησε πληθώρα εκδόσεων του Τ-6 HARVARD, αμερικανικής και βρετανικής προέλευσης.
Οι πρώτοι Έλληνες πιλότοι εκπαιδεύτηκαν στον τύπο κατά τη διάρκεια του Β’ ΠΠ στη Ροδεσία, ενώ τα πρώτα ελληνικά αεροσκάφη ήταν πρώην βρετανικά Harvard Mk.IΙ Α/Β και Mk.III που παραδόθηκαν μετά το 1945 και συμπληρώθηκαν αργότερα από αμερικάνικα Τ-6D/G.
Για περίπου 22 χρόνια (1947-1969) το Τ-6D/G χρησιμοποιήθηκε ως το κύριο εκπαιδευτικό της Σχολής Αεροπορίας, όπως ήταν τότε γνωστή η σημερινή Σχολή Ικάρων. Εκτός της εκπαίδευσης, τα Τ-6D/G χρησιμοποιήθηκαν εκτεταμένα κατά τον Εμφύλιο, ενταγμένα στα 345, 346 και 347 Σμήνη Αναγνωρίσεως, τόσο σε αποστολές αναγνώρισης όσο και κρούσης.
· Ρόλος: Εκπαιδευτικό / Αναγνωριστικό / Βομβαρδιστικό
· Διαστάσεις: Εκπέτασμα 12.8 m, μήκος 8.99 m, ύψος 3.58 m
· Κινητήρας: 1 x Pratt & Whitney R-1340-AN-1 (550 hp)
· Οπλισμός: Ατρακτίδια πυροβόλων, ρουκέτες
· Πλήρωμα: 2
· Αριθμός σε υπηρεσία: 108
· Χώρα Κατασκευής: ΗΠΑ
· Περίοδος χρήσης: 1945 – 1969
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου